Scaleauto 1:24 reglement

 

Alle scaleauto karosser er tilladte, alle chassis er tilladt, dog ikke dem med droparm.

 

 

MODIFIKATIONER

Det er tilladt at mixe dele fra de forskellige modeller, forudsat at de holder sig inden for regelsættet.

Det er ikke tilladt at modificere RTR og white kit bilen på nogen måder, ud over de valgfrie dele som er beskrevet.

De valgfrie dele begrænser sig til:

Møtrikker, skruer, spacere og skiver – Guide og guidemøtrik – Braids, braidclips og ledninger – Aksler – Lejer – bly ballastvægt – 3D fælgindsatser – M50 kronhjul - M50 pinion.

De forskellige størrelser T-hulsen SC8126a-e bliver betragtet som spacere.

Scaleauto opgraderingsdele, inkl. alle Carbondele, feks. H-plade, guideholder, akselbukke, akselbukke med affjedring, carbon hækvinge (undtaget hækvinge holdere) er IKKE tilladte.

(d) Den justerbare bagakselholder fra Scaleauto, part nr. SC8121 er tilladt.

VÆGT, DIMENSIONER OG FRIHØJDE

Minimumsvægten på en komplet Scaleauto bil er 190 gram ved teknisk kontrol.

Minimumsvægten for karrosseriet inkl. Karrosseriholdere og skruer er 55 gram.

Frihøjde vil blive målt på opsætningsplade uden guidetryk.

Frihøjden før løbsstart er minimum 1.2 mm.

Ekstra blyvægt i karrossen, må kun placeres på de vandrette flader som findes på karrosseriholder forstærkningen.

 

Distancen fra toppen af H-pladen i højeste stilling, og til bunden af chassis pladen, må ikke overstige 4.0 mm.

Ekstra vægt på chassiet må kun placeres på oversiden af chassispladen, og må IKKE være synlig set nedefra.

CHASSIS (kun versioner uden ”drop-arm” er tilladte)

Chassiset skal være samlet med skruer, møtrikker og bolte placeret i de originale monteringshuller.

Chassiset skal være samlet nøjagtig som det er tiltænkt af producenten.

I dette tilfælde skal det bemærkes, at nogle RTR biler bliver leveret med guideholderen monteret under T-pladen, og andre over T-pladen.

Det er i disse tilfælde kørerens eget valg, i hvilken af de to positioner guideholderen placeres.

Chassispladen må slibes for at fjerne grater, skarpe kanter og ujævnheder.

De originale monteringshuller må efterfølgende undersænkes på ny, så skruehovederne ligger plant med bunden af chassispladen.

Det originale MSC/Scaleauto logo på chassispladens bund, skal forblive synlig for tekninsk kontrol. På chassiser med malet logo, kan logoet beskyttes med klar tape.

Den originale chassisplade, dele og metal karrosseriholdere må ikke males eller efterbehandles på nogen måder.

Længden på guidens blad, må ikke overstige 27 mm. Og guidens blad er det eneste på bilens chassis som må befinde sig i banens rille.

Intet af chassiset må kunne ses når bilen ses lodret ovenfra.

Magneten og dets holder som findes på nogle chassis modeller, SKAL fjernes.

De eneste magneter som er tilladte, er dem som befinder sig i motoren.

MOTOR, GEAR OG PINION

Motoren som benyttes er Scaleauto ”SC-26 Endurance”

Lodning er kun tilladt ved montering af motorledninger.

Motorkøler eller andre varmeafledende produkter er ikke tilladte.

Kun M50 kronhjul og M50 pinion er tilladte.

Gearing er låst til 12:44

AKSLER, LEJER OG HJUL

Kun massive stålaksler med en diameter på 3 mm. er tilladte.

Ingen uafhængige forhjulskonfigurationer af nogen art er tilladt.

Kuglelejer til 3 mm. aksler er tilladte.

Forhjul skal være enten de gummifordæk og fælge som RTR bilen leveres med, eller være de originale fordæk fra Scaleauto, med minimum diameter på 26.5 mm.

Scaleauto part nr. SC-2715P eller SC-2709P må benyttes.

Forhjul skal have en minimum trædeflade på 7.5 mm. målt på opsætningsplade uden guidetryk.

Fordæk må coates og slibes.

Baghjul er RTR Scaleauto SC-2421P eller SC-2425P ProComp 3 – minimum 26.5 mm. maksimum 13 mm. brede.

Det er kørerens ansvar, at korrekt dæktype kan aflæses på siden af dækket.

Alle 4 hjul skal være forsynet med ens og originale 3D fælgindsatser (med eller uden bremseskiver og kalibre)

Hjul og fælgindsatser må ikke rage uden for karrossen, og må ikke kunne ses lodret fra oven.

Maksimal sporvidde i for er 80 mm. målt på hjul inkl. fælgindsats.

Maksimal sporvidde i bag er 83 mm. målt på hjul inkl. fælgindsats.

KARROSSERI OG INTERIØR

Hele karrosseriet og hele interiøret skal være malet.

Interiøret med minimum 3 forskellige farver, og karrosseriet skal som minimum have 3 ens numre, og et lag klarlak som dækker hele ydersiden af karrosseriet.

Fantasibemalinger tillades, såfremt det skønnes at bemalingen kunne forefindes på 1:1 bilen.

3 stk. nummer mærker som skønnes at være brugt i 1:1 motorsport, skal forefindes på bilen.

Kun holderne til hækvingen må udskiftes, eller forstærkes med gummistykker med samme eller lign. form.

Scaleauto carbon hækvingen er ikke tilladt, men gummiholderne til den er tilladte.

En hækvinge må udskiftes, såfremt det er med den originale fra Scaleauto.

Feks. BMW part nr. SC-7612 eller Mercedes SC-7614 osv osv.

Det er tilladt at benytte lexan ruder og førerindsats fra Scaleauto.

”Buret” fra det originale plastic interiør skal monteres.

Spejle og vinduesvisker på nogle modeller er skrøbelige, og det er tilladt at fortsætte løbet uden hvis de mistes.

Yderligere modifikationer på karrosseriet ikke tilladt.

YDERLIGERE BEMÆRKNINGER TIL REGLER

Metal-vinger til karrosserimontage SC-8117, må benyttes i stedet for de plastic vinger som medfulgte Porsche 911 RSR biler tidlig i 2010.

Kun Scaleauto lexan interiør og rude sæt må benyttes, men med følgende undtagelse:

Luftindtaget som ses på billedet herunder, som kommer sammen med lexansættet til Audi R8 er ikke tilladt.

Ved tilpasning af lexaninteriøret, er det tilladt at afkorte benene på ”buret” for at få det til at passe imellem tag og interiørbund.

BMW Z4 ”White kits” bliver leveret med 4 små splittere til fronten, disse må udelades.

Karrosseriet bliver leveret med 2 monteringsmuligheder for hækvingen. Begge muligheder er tilladte,

dog skal man huske den lille vinge mellem benene, hvis man i stedet anvender en flexibel montering.